1403/01/09 22:42


244996
تاریخ انتشار: 1397/07/17 01:48
معاون قوانین مجلس با اشاره به تایید احراز صلاحیت دیوان لاهه در شکایت ایران از آمریکا، گفت: این تصمیم دیوان و حتی رأی نهایی دیوان به نفع ایران ضمانت اجرای حقوقی لازم را ندارد اما عدم توجه به آن، تاثیری منفی برای آمریکا در افکار عمومی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در توضیح روند بررسی شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه پیرو خروج از برجام و اعمال تحریم، گفت: در زمان تصدی بر معاونت پژوهش‌های حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک، پیشنهاد طرح شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه به موجب عهدنامه مودت را پیرو تحریم‌های آمریکا دادیم و گزارشی هم در این رابطه برای مسئولان تهیه کردیم.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: گزارش مذکور به استناد معاهده مودت 1955 بین ایران و آمریکا تهیه شده بود که در آن عهدنامه بر عدم تحریم و قطع روابط بازرگانی، تاکید شده است.

وی افزود: مرجع رسیدگی اختلاف در عهدنامه مودت 1955 بین ایران و آمریکا، دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه تعیین شده است. لذا در پیشنهاد خود تاکید داشتیم تا از این فرصت حداقل برای تحقق یک فشار قضایی برآمریکا استفاده شود.

احراز صلاحیت شکایت ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری

میرمحمد صادقی ادامه داد: دولت نیز این تصمیم را به خوبی اتخاذ و علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایت کرد و به موجب این شکایت، پرونده مورد بررسی قرار گرفت و دیوان نیز صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را بر پایه همان معاهده مودت احراز کرد، که البته این مساله کاملاً قابل انتظار بود چون متن صریح عهدنامه مودت است.

عدم لغو تحریم‌ها به موجب رأی دیوان لاهه/ سیاست‌مداران آمریکا اعتقادی به اجرای حکم ندارند

وی ادامه داد: با این وجود نباید امید نابه‌جا در مورد این شکایت و احراز صلاحیت دیوان لاهه برای بررسی دعوا ایجاد شود زیرا حکم دیوان لاهه به نفع ایران هم نمی‌تواند موجب لغو تحریم‌های آمریکا شود چراکه این حکم ضمانت اجرای لازم را ندارد و سیاستمداران فعلی آمریکا نشان داده اند که مقید به معاهدات بین‌المللی نیستند.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رأی دیوان لاهه در عمل تاثیری بر اراده مسئولان فعلی آمریکا ندارد، گفت: هیات حاکمه فعلی آمریکا نسبت به نهادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی نظر منفی دارد.

صدور قطعنامه علیه آمریکا به موجب حکم دیوان لاهه ضمانت اجرایی ندارد/ آمریکا وتو می‌کند

میرمحمدصادقی ادامه داد: ایران حتی در صورت اخذ رای نهایی دیوان بین‌المللی دادگستری هم نمی‌تواند علیه آمریکا به سازمان ملل متحد شکایت کند، زیرا آمریکا در شورای امنیت می‌تواند آن را وتو کند.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حقیقت حکم دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه ضمانت اجرای حقوقی لازم را ندارد اما محکومیت آمریکا توسط دیوان بین‌المللی دادگستری و عدم توجه به آن توسط این کشور در میان افکار عمومی جهانی تاثیر گذار و تاکید مجددی است بر بی توجهی دولتمردان آمریکا به کنوانسیونها و نهادهای بین المللی.




Copy Right 2013 Artmis.ORG