1403/01/10 00:47


303182
تاریخ انتشار: 1400/04/11 15:10
در نامه‌ای از سوی دکتر مونسان انجام شد
در اجرای کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مهارت های تهیه کلگ و بلی، پخت چنگال، پخت آش کنگری، پخت دنگو، پخت دوازردکی، توردوزی، ساخت کیفار (قلاب سنگ)، پخت نان تیری شیرین، پخت نان بلبلی (مشتک روغنی)، دوخت لباس مردان ایل بهمئی، پخت نان شلشلی در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، مراتب ثبت ۱۱ اثر در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ملی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ شد.


در نامه دکتر علی‌اصغر مونسان خطاب به حسین کلانتری آمده است:
«در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد دو و سه آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت‌وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان «مهارت تهیه کلگ و بلی» به شماره ۲۳۸۸، «مهارت پخت چنگال» به شماره ۲۳۸۹، «مهارت پخت آش کنگری» به شماره ۲۳۹۰، «مهارت پخت دنگو» به شماره ۲۳۹۱، «مهارت پخت دوازردکی» به شماره ۲۳۹۲، «مهارت توردوزی» به شماره ۲۳۹۳ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴، «مهارت ساخت کیفار (قلاب سنگ)» به شماره ۱۸۶۴، «مهارت پخت نان تیری شیرین» به شماره ۱۸۶۵، «مهارت پخت نان بلبلی (مشتک روغنی)» به شماره ۱۸۶۶ و «مهارت دوخت لباس مردان ایل بهمئی» به شماره ۱۸۶۷ و «مهارت پخت نان شلشلی» به شماره ۱۸۶۸ در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۴ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.
خواهشمند است، دستور فرمایید مراتب برای اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط ابلاغ و از نتیجه اقدام این وزارتخانه را مطلع کنند.»


بیشتر بخوانید

لباس سنتی مردان ایل بهمئی؛ تن پوشی زیبا در زمره آثار ملی/گالری عکس و آلبوم


 

منبع:خبرگزاری میراث


بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG