دیدگاه رئیسجمهور برای اصلاحات ساختاری، با تأکید بر تناسب و هماهنگی، راهبردی عملی برای توسعه ملی است.
پایگاه خبری عصرجهان؛ رضا پوراستاد ✍دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیسجمهور جمهوری اسلامی ایران با سابقه طولانی در وزارت بهداشت و نمایندگی ادوار مجلس شورای اسلامی، بر اراده قوی برای تحول بر اساس هماهنگی با رهبری و ارکان نظام تأکید دارد. او اصل تناسب بین منابع، هزینهها و نیازهای جامعه را محور اصلاحات میداند و اخیراً از ناکارآمدیهای ساختاری، بهویژه قوانین متضاد و عملکرد جزیرهای نهادها، انتقاد کرده است. مجلس با تدوین قوانین جامع و رسانهها با هدایت مطالبات عمومی، نقشی محوری در تحقق این اصلاحات دارند. این مقاله با رویکرد تحلیلی، دیدگاه رئیسجمهور را بررسی کرده و راهکارهایی برای اصلاحات ساختاری ارائه میدهد.

ناکارآمدیهای ساختاری و ریشههای آن؛
رئیسجمهور پزشکیان ناکارآمدیهای اجرایی کشور را ناشی از نبود «تناسب» بین اهداف، منابع و نیازها میداند. برای مثال، پروژههای زیرساختی مانند راهآهن تهران-شمال به دلیل ناهماهنگی بین دستگاهها با تأخیرهای طولانی مواجه شدهاند. ریشه اصلی این مشکلات، قوانین پراکنده و متضاد مصوب مجلس است. قوانین متعدد در حوزه مالیات یا حمایت از تولید، به سردرگمی فعالان اقتصادی و کاهش بهرهوری منجر شده است. این وضعیت ضرورت بازنگری در قانونگذاری را نشان میدهد.
نقش محوری مجلس: تدوین قانون جامع اصلاحات
مجلس شورای اسلامی باید از تدوین طرحهای مقطعی پرهیز کرده و یک «قانون جامع اصلاحات زیربنایی» تدوین کند. پیشنهاد میشود «کمیسیون اصلاحات ساختاری» با وظایف زیر تشکیل شود:
حذف قوانین متضاد: بازنگری و حذف مقررات ناکارآمد، مانند قوانین متناقض در همه حوزه ها..
تقویت سیاستهای موفق: یکپارچهسازی قوانین مؤثر، مانند سیاستهای حمایتی از تولید داخلی و بقیه حوزه ها..
ارائه نقشه راه: تدوین برنامهای منسجم برای اصلاحات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی.
این کمیسیون باید با همکاری دانشگاهها، مراکز پژوهشی و نخبگان، از تحلیلهای علمی و تجربیات بینالمللی بهره گیرد.
نقش رسانهها در هدایت افکار عمومی
رسانهها وظیفه دارند مطالبات واقعی مردم، مانند بهبود معیشت و رفع نابرابریها، را برجسته کنند. برای مثال، پوشش تحلیلی ناکارآمدیهایی مانند وجود نهادهای موازی در حوزه فرهنگ (مانند سازمانهای متعدد تبلیغاتی و اجرایی ...) میتواند فشار عمومی برای اصلاحات را افزایش دهد. رسانهها با دعوت از کارشناسان و انعکاس فعالیتهای کمیسیون اصلاحات، حمایت عمومی را جلب کرده و از حاشیهسازی پرهیز میکنند.رفع درهمتنیدگی سازمانی
وجود نهادهای موازی، مانند چندین سازمان فرهنگی با وظایف مشابه، منابع را هدر میدهد. مجلس باید با نیازسنجی دقیق، از ایجاد ساختارهای غیرضروری جلوگیری کرده و نهادهای موجود را ادغام کند. رسانهها نیز با تبدیل این مسائل به گفتمان عمومی، ضرورت اصلاحات را تقویت میکنند.
نقش مراکز علمی؛
همکاری با دانشگاهها و مراکز پژوهشی برای تحلیل دادهها و ارائه راهکارهای علمی، از تأکیدات رئیسجمهور پزشکیان است. برای مثال، مدلسازی اقتصادی برای اصلاح نظام مالیاتی میتواند از تصمیمگیریهای شتابزده جلوگیری کند.
بنابراین ،دیدگاه رئیسجمهور پزشکیان برای اصلاحات ساختاری، با تأکید بر تناسب و هماهنگی، راهبردی عملی برای توسعه ملی است. مجلس با تدوین قانون جامع اصلاحات و رسانهها با هدایت مطالبات عمومی، میتوانند این تحول را محقق کنند. همکاری علمی و کنار گذاشتن نگاه جزیرهای، کلید موفقیت است.لذا نقش و مشارکت
سیاستگذاران، رسانهها، نخبگان علمی و آحاد مردم می تواند با نگاه ملی و حذف نگاههای جناحی، برای تحقق عدالت و توسعه ملی به بهبود و رساندن این اصلاحات به نتیجه کمک کنند.
«۲۹ مهرماه ۱۴۰۴»