محتملترین سناریو این است که اسرائیل با هدف ایجاد اختلال در روند اجرای تفاهمنامه و بهویژه بند آزادسازی داراییهای ایران، دست به این خرابکاری زده باشد. هدف اصلی، ایجاد فشار روانی و اقتصادی بر قطر و همچنین تضعیف جایگاه این کشور به عنوان یک میانجی قابل اعتماد در مذاکرات منطقهای است.
*پایگاه خبری عصرجهان* - انفجار در تاسیسات گازی «رأسلفان» قطر که منجر به ۵۴ مجروح و ۱۸ مفقود شد، واکنشهای گستردهای را به همراه داشته است. اگرچه دولت قطر علت این حادثه را «نقص فنی» اعلام کرده، اما شدت و حجم انفجار بعید به نظر میرسد صرفاً ناشی از خطای فنی باشد.
تحلیلگران احتمال میدهند که این حادثه میتواند نتیجهی یک عملیات خرابکاری پنهان باشد. با توجه به نقش کلیدی قطر در مذاکرات اخیر، این فرضیه قوت میگیرد:

- *نقش قطر به عنوان میانجی:* قطر یکی از میانجیهای اصلی در تفاهمنامه اخیر بین ایران و آمریکا بوده است.
- *نقش قطر در آزادسازی اموال:* قطر پل اصلی برای آزادسازی و انتقال داراییهای بلوکهشده ایران است.
- *نارضایتی اسرائیل* : دولت اسرائیل بهویژه بنیامین نتانیاهو، از این تفاهمنامه و روند عادیسازی روابط ایران با غرب به شدت ناراضی است.
بر این اساس، محتملترین سناریو این است که اسرائیل با هدف ایجاد اختلال در روند اجرای تفاهمنامه و بهویژه بند آزادسازی داراییهای ایران، دست به این خرابکاری زده باشد. هدف اصلی، ایجاد فشار روانی و اقتصادی بر قطر و همچنین تضعیف جایگاه این کشور به عنوان یک میانجی قابل اعتماد در مذاکرات منطقهای است.
این حادثه نه تنها یک فاجعه انسانی و صنعتی برای قطر محسوب میشود، بلکه میتواند بهانهای برای تغییر معادلات سیاسی در خاورمیانه و تأخیر در اجرای توافقات جدید باشد.